Artikel: de partituur als muur

Strobbe, L., Regenmortel, H. van (2005). De partituur als muur.

Samenvatting van artikel:

Het lezen en schrijven van muziek staat in complexe relatie tot het ontwikkelen van het klankvoorstellingsvermogen. In de gangbare en traditionele musiceerpraktijk is deze problematiek vaak accuut. Daarnaast is er de vaststelling dat wereldwijd de meeste musici zonder partituren leren musiceren. Deze ‘muzikale analfabeten’ ontwikkelen niet zelden een levendige klankvoorstelling en betrouwbaar muzikaal geheugen. Toch kan het leren schrijven en lezen van muziek bijdragen tot een meer complete en geïntegreerde muzikale ontwikkeling, op voorwaarde dat met een aantal ontwikkelingsfactoren rekening gehouden wordt. We maken onderscheid tussen verschillende manieren van lezen: bolletje-toets, begrijpend lezen en prima vista. Tot slot komt de relatie tussen fantasie, klankvoorstellingsvermogen en notatie aan bod. Er is nood aan werkvormen die van bij aanvang het herkennen van muzikale Gestalten mogelijk maken. Zo spelen we in op wat het brein doet wanneer het begrijpend leest. Creatief bezig zijn met muziek verschaft inzicht in ‘hoe muziek werkt’, en is daarom een belangrijke voorwaarde tot begrijpend lezen en vlot prima vista-spel.

http://www.didactiekwijzer.nl/wp-content/de-partituur-als-muur.pdf

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s