De muziek van de speler

Grunwald, D. (1992). De Muziek van de speler. De kunst van lesgeven en optreden. Toon, expressie en psychologie. Uitgave: De Toorts, Haarlem (2e druk).

Waarom kan een musicus in zijn eentje prachtig spelen, en lukt het niet met een jury of publiek erbij? Waarom is een leerling slecht geconcentreerd terwijl hij zeer muzikaal lijkt? Waarom heeft een zangeres een droge keel, juist als het haar allerminst uitkomt? Welke praktische psychologische kennis en hulpmiddelen zijn beschikbaar voor optredenden en voor leraren?

Hierover zijn veel ervaring, theoretische uitleg en praktische toepassingen systematisch en in een overzichtelijke structuur in dit boek bijeengebracht. Daarbij is ook gebruik gemaakt van wat schrijvers, schilders en musici over hun ontwikkeling hebben geschreven. In de meeste hoofdstukken zijn uitleg, ervaring en toepassing gecombineerd met voorbeelden van het op deze wijze werken met musici. Het boek is daardoor bruikbaar als een soort van checklist: Aan wat voor gedrag is een bepaalde achtergrond te herkennen? Wat kan ik daar wel en niet mee doen? Welke middelen staan musicus en docent daarvoor ter beschikking? Op welke punten kan mijn vertrouwde patroon worden aangevuld? Bewuste en minder bewuste factoren worden hiermee toegankelijker voor de praktijk van lesgeven en optreden. Het boek wordt met een aantal schematische samenvattingen van de behandelde onderwerpen afgesloten.

De Muziek van de Speler is bestemd voor musici die op diverse niveaus lesgeven en optreden. Het biedt misschien ook mogelijkheden voor andere creatieve vakopleidingen, waarbij met veel inzet presteren onder hoge druk aan de orde is.

Biblion recensie:

Wat achterop dit boek staat is waar: het is bestemd voor musici die op diverse niveaus lesgeven en optreden. De auteur is al jarenlang op zoek naar het antwoord op vragen als: Waarom speelt een musicus in zijn eentje prachtig en lukt het niet voor een jury? Waarom heeft een zangeres juist bij een belangrijk concert een schorre keel? Welke kennis uit psychologie en aanverwante gebieden staan de musicus ten dienste voor optreden en lesgeven? Een zeer ambitieuze doelstelling, een enorm uitgebreid gebied, een chaotische mengeling van terreinen. Ofschoon het samenbrengen van kennis uit verschillende gebieden juist bij lesgeven en optreden noodzakelijk is, slaagt de auteur er m.i. niet in om alle verbanden die hij legt aannemelijk te maken. Toch: het boek is zeer praktisch, schuwt geen enkele ‘gevaarlijke’ vraag en geeft onbekommerd antwoord. Voor muzikanten en andere geïnteresseerden die wens van werkelijkheid kunnen onderscheiden een leuk boek. Warrig, rommelig, pretentieus, maar leuk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s