Naar een Belgisch Afrikaanse didactiek voor Djembé

Op de site van Djansa (Belgische percussie- en dansschool) vind je een interessante verhandeling over muziek en leren musiceren in de Afrikaanse cultuur. Hieronder alvast een paar citaten:

“Toen ik onlangs door de Groene Vallei, een braakliggend stuk natuur in Gent, liep, werd mijn aandacht getrokken door het geluid van djembégeroffel dat van tussen de bosjes kwam. Ik stapte op de trommelaar toe om kennis te maken en hem uit te nodigen voor djembé-lessen op de Bas boot. Waarop hij reageerde met: “Les volgen hindert de spontanïteit. Als je les volgt, ga je schools spelen.” Waarbij hij ‘schools’ zeker niet als compliment bedoelde.”

“In het geval van Afrikaanse muziek kunnen wij niet uitgaan van wat genoteerd en geregistreerd werd. Ten eerste omdat de Afrikaanse cultuur een orale (mondelinge) cultuur is en ten tweede omdat de kolonisatoren geen interesse hadden in de zwarte cultuur (als ze al geloofden dat er zoiets bestond…) en het dus niet nodig vonden er veel van te registreren. Maar ook omdat de Afrikaanse muziek, gegroeid in de orale cultuur, zich moeilijk leent tot registratie en notatie. Het is immers een soort muziek die nooit stilstaat, voortdurend in ontwikkeling is, die constant varieert en veel ruimte voor improvisatie laat. Bovendien bezitten veel Afrikaanse ritmes een speciale feeling die moeilijk of onmogelijk in schrift om te zetten is. Er rest ons dus geen andere keuze dan ons een leermeester(es) te kiezen, d.w.z. iemand die na een langdurige scholing en training ingewijd is in de geheimen van het instrument.”

“Als er één zaak is waar Djansa de afgelopen jaren de nadruk op gelegd heeft, is het wel het feit dat Afrikaanse muziek niet aangeboren is, maar aanleerbaar. Muziek zit niet in het bloed maar in de cultuur. Als het voor Afrikanen makkelijker is om slagwerk en polyritmen aan te leren, is dat niet omdat zij daar een erfelijke aanleg voor hebben maar omdat zij van jongsafaan in een cultuur baden van “polyritmische” sociale relaties, van communicatie via ‘call and response’-patronen en van het streven naar participatie van alle leden van de samenleving; en omdat al deze kenmerken van samenleven weerspiegeld worden in alle aspecten van de cultuur, meer in het bijzonder in de muziek-en-dans die de mensen samenbrengt bij alle belangrijke gebeurtenissen.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s