Die mevrouw met de rode jurk zong ook, die zong op de viool.

Het rapport ‘Muziek is als geluiden heel mooi door elkaar heen gaan’ (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) over muziekonderwijs voor kinderen in groep 1 en 2  is hier al eens benoemd, maar hieronder toch nog een aantal heel mooie uitspraken van kinderen, zoals geciteerd in het rapport (zie p. 16 en verder).

Wat is muziek? Hoe weet je of iets muziek is?

‘Je moet niet één ding, maar een paar dingen bij elkaar doen om muziek te maken.’

‘Liedjes zingen, dan word je danseres.’

‘Dat je uit violen muziek kan horen.’

‘ Muziek is om te luisteren, om viool te spelen, dat je dingen kunt doen op een viool. Muziek moet je horen, muziek is om te luisteren en om te spelen.’

‘ Muziek en geluid kan door elkaar. Eén speelt op viool, één op gitaar, dan kan het door elkaar. Muziek is als je heel mooi speelt door elkaar. Muziek is als geluiden heel mooi door elkaar gaan.’

‘ Muziek is een concert om te luisteren en je kan het ook spelen en muziek is als je het speelt en dan kan je leren om viool te spelen.’

‘Ook een muisje, muisjes kunnen zelf spelen, piep piep piep, is ook muziek.’

‘Muziek is zingen en een geluid is van een instrument’.

Wat is een muzikant?

‘Dat je altijd muziek maakt en dan ga je oefenen en als je het kan, dan ben je een muzikant.’

‘ Dan kun je ook mooi zingen. Die mevrouw met de rode jurk [soliste Liza Ferschtman] die zong ook, die zong op de viool.’

‘ Ik denk dat ik een echte muzikant ben. Dat is dat je echt viool kan spelen. Ik denk dat ik weet wanneer iets muziek is. Ik heb het geleerd. Viool spelen, ik wil thuis ook viool spelen. Violen zijn van hout. En ze zijn mooi. Ze klinken goed en dat doe ik ook. Violen zijn heel prachtig en ze spelen heel goed. En violen zijn lief. Ze kunnen heel goed viool spelen.’

‘Ik heb van de juf geleerd om een echte muzikant te zijn.’

Wat is een concert?

‘Dat je uit violen muziek kan horen.’

‘ Dat een viool heel goed kan spelen, hij klinkt ook goed, dat grote mensen ook gingen spelen voor ons, met die hele grote viool.’

‘Waar de muzikanten spelen en waar de muzikanten werken.’

‘ Dat iedereen gaat kijken, iedereen gaat spelen. Er stonden letters op’. [bedoeld wordt: Muziekgebouw].

‘ Dat iedereen viool moet spelen, dat je gaat buigen, dat je heel goed viool kan spelen, dat kan ik wel, ik wil op muziekles gaan en op voetbal.’

‘ Een concert is…een gebouw en daar zit een ingang, en dan heb je een podium met heel veel mensen, en die mensen zitten en de kleine kinderen kunnen op het podium staan om voor de ouders, om voor de mensen te spelen en dan kunnen ze [de ouders] echt zien of ze de kinderen geloven[dat ze vioolspelen] want misschien zeggen ze ‘je bent een grapjas’.’

‘Concert is een soort vioolfeest.’

‘ Concert is muziek en daar doen ze net zoals ze boos zijn of niet boos zijn [stemming in de muziek].’

‘ Een concert is een soort feestje, en daar zijn muzikantjes en daar is een podium en daar gaan ze zingen en als ze klaar zijn gaan ze eten en dan is het verhaal afgelopen.’

Wat is een viool?

‘ Want die snaren zijn niet zomaar snaren, het zijn speelsnaren want dat zachte ding [de strijkstok] als het daar aan komt, dan gaan ze trillen.’

‘ Die hele grote viool heette een vader-viool. De kleinere viool, die is de moeder. Waar wij op speelden zijn de kindjes-violen.’

‘ Ik vond viool spelen het leukst, want dat ik het zelf deed en dan hoorde ik allemaal mooie muziek, want dan hoorde ik mooie muziek van mezelf en ik deed zo met mijn hand en ik vond het leuk dat ik de viool vasthield.’

Geef een reactie

