Muziekwerkplaats, leerlingen maken eigen filmmuziek of jingles

Muziekwerkplaats is een initiatief van twee oud-studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, Sander Pahlplatz en Jeroen Bouman. De Muziek-Werkplaats komt naar scholen met tien professionele muziekwerkstations (Spots) die tijdelijk in een (muziek)lokaal worden opgebouwd. Deze Spots bestaan uit een Apple-computer met het programma GarageBand, een microfoon en drie hoofdtelefoons. De leerlingen werken aan de hand van een duidelijke handleiding en onder leiding van een ervaren Muziek-Werkplaatscoach. Alle coaches zijn zowel muzikaal als computertechnisch onderlegd. Leerlingen maken eigen producties, die later via de site beschikbaar gesteld worden voor andere jongeren.

Hieronder een overzicht van de workshops die ze aanbieden (overgenomen van www.muziek-werkplaats.nl):

    Popcompositie

  • In deze workshop maken leerlingen een eigen popnummer in een zelf gekozen stijl. In de eerste twee uur componeren ze met de drie lagen; Ritme, Bas en Begeleiding. De basis is nu gelegd voor een goed popnummer. Onmisbaar bij popmuziek is natuurlijk zang of rap. Deze laatste laag, de Melodielaag wordt in het laatste uur gemaakt, dan nemen ze zelf zang of rap op.
  • Duur: 3 uur
  • Doel: Vier muzikale lagen leren kennen, kennen van belangrijkste vormonderdelen van een popnummer
  • Eindresultaat: Een eigen popnummer!

    Filmmuziek

  • Tijdens deze workshop maken leerlingen een orkestrale compositie bij een filmfragment. De eerste twee uur staan in het teken van het componeren met instrumenten uit de strijkers-, blazers- en slagwerksectie. In het laatste uur maken de leerlingen zelf soundeffects en nemen die op bij hun compositie. Aan het eind hebben de leerlingen een filmpje dat zonder geluid was tot leven gebracht.
  • Duur: 3 uur
  • Doel: Cues herkennen, orkestinstrumenten kennen, sfeer kunnen benadrukken met muziek
  • Eindresultaat: Een filmscène met eigen muziek en geluid!
  • Ringtone

  • Maak een ringtone die bij je past. De eerste 45 minuten wordt uitgelegd hoe je een ringtone kan maken en gaan de leerlingen aan de slag. Leerlingen maken een ringtone in één van de vier stijlen; Rock, Urban, R&B of Dance. De laatste 45 minuten nemen ze zang of geluidseffecten op om de ringtone helemaal origineel te maken.
  • Duur: 1,5 uur
    Doel: Componeren in een bepaalde stijl, herkenbare ringtone maken
    Eindresultaat: Een eigen ringtone!
  • Jingle

    In de 45 minuten van deze workshop wordt uitgelegd wat een jingle precies is en worden de vier fictieve radiostations geïntroduceerd: BPM Radio, Radio 9, Urban FM en Radio Overdrive. In de tweede 45 minuten voorzien de leerlingen hun jingle van een pakkende tekst en slogan
    Duur: 1,5 uur
    Doel: Componeren in een bepaalde stijl, korte krachtige slogan maken
    Eindresultaat: Een zelfgemaakte radiojingle! 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s