Klats! Muziekmethode over improvisatie

Gezien in Bulletin cultuur & school: nieuwe methode Klats! over muziekimprovisatie, voor kinderen uit de groepen 4, 5 en 6 van het basisonderwijs. De methode wordt uitgegeven door Swingweb. De onderstaande informatie is overgenomen van www.swingweb.nl:

Klats! is een muziekmethode bestaande uit acht sessies rondom improvisatie waarbij de discipline muziek centraal staat. Een methode voor de groep 4-6 van het primair onderwijs, waarmee leerkrachten op didactisch verantwoorde wijze aan de slag kunnen met improvisatie.

Klats! kent een heldere opbouw en zet leerlingen spelenderwijs aan tot zelf improviseren. De sessie-instructies zijn van stap tot stap helder uitgewerkt en worden ondersteund door een CD.

Improviseren kun je omschrijven als: ‘zonder voorafgaande aanwijzingen en onvoorbereid iets doen of maken, bijvoorbeeld muziek, dans, theater of film’. Leerlingen zijn voortdurend in beweging, in een steeds veranderende wereld. Ze ontplooien hun kwaliteiten door interactie aan te gaan met die leefwereld. Ze nemen de dingen waar en communiceren daarover met anderen of met zichzelf. Deze methode draagt hieraan bij door op zeer specifieke wijze de sociaal-emotionele, cognitieve en motorische vaardigheden te stimuleren door middel van: creativiteit, muzikaal inzicht, leren luisteren, samenwerken, zichzelf en de ander ontdekken, het beleven van het eigen lichaam, respect voor elkaars uitingen, vreugde en plezier in muziek beleven, zelfontdekkend werken en kennismaken met kunst en cultuur.

In dit sessieboek zijn acht sessies opgenomen met elk een duur variërend van 45 minuten tot 60 minuten. De sessies worden voorafgegaan door werkoverzichten waarin de voorbereiding door de leerkracht, de benodigdheden en tevens het doel van de sessie beschreven staat. Bij het sessieboek is een cd gemaakt met daarop liedjes, alle luister- en muziekvoorbeelden en muzikale begeleidingen.

De leidraad binnen alle sessies is ‘muziek en improvisatie’. Daarbij handelt elke sessie ook binnen andere uitingsvormen zoals beweging of drama, om via die kanalen leerlingen met affiniteit voor deze disciplines aan te spreken.

De methode voldoet aan de herziene kerndoelen 54 een 55 van leergebied Kunstzinnige Oriëntatie, zoals opgesteld door het ministerie van O,C&W.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s