Papers over muziekeducatie

Verschillende papers die op 23 juni 2011 gepresenteerd zijn tijdens de conferentie ‘Onderzoek in cultuureducatie 2011’ van Cultuurnetwerk.nl hebben betrekking op muziekeducatie. Ze zijn inmiddels online beschikbaar. De verwijzingen hieronder zijn overgenomen van http://www.cultuurnetwerk.nl/producten_en_diensten/onderzoek_in_cultuureducatie/2011/papers/index.asp:

MUZIEK IN IEDER KIND
Ellen  van Hoek (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten), Suzan Lutke & Christiane Nieuwmeijer (Hogeschool voor de Kunsten  Utrecht)
Een  onderzoek naar de rol van vrij muzikaal spel als uitgangspunt voor een  muziekeducatieve aanpak voor kleuters
Aaltje  van Zweden-van Buuren, Mathieu Pater & Carolien Hermans (Stichting  Papageno)

MUZIKALE VOORKEUREN
Pedro  De Bruykere (Arteveldehogeschool, Gent)
Sounds and values in the Classroom (presentatie)
Evert  Bisschop Boele (Prins Claus Conservatorium, Hanzehogeschool Groningen)
Over  muziekonderwijs gesproken. De plek van binnenschools muziekonderwijs in  narratieve interviews met hedendaagse muziekbeluisteraars (17  augustus verschijnt Cultuur+Educatie 30, met  een gerelateerd artikel van Bisschop Boele)

MUZIEKDOCENT, LEERSTOF EN LEERLING
Melissa  Bremmer (Conservatorium Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) & Esther Schopman (ArtEZ conservatorium)
Praktijkkennis  over leren improviseren (presentatie; binnenkort verschijnt van deze auteurs de publicatie Leren  improviseren: Wat, hoe en waarom zo? Praktijkkennis van docenten uit het  binnenschoolse en het buitenschoolse onderwijs vergeleken met theoretische  inzichten)
Tine  Stolte (Prins Claus Conservatorium)

MUZIEKDOCENT: ROLLEN EN VAARDIGHEDEN
Thomas  De Baets (Hogeschool voor Wetenschap & Kunst, Leuven)
ON-THE-SPOT  MUSIC TEACHING: analyse van muzikale gedragspatronen van de muziekleraar in  ‘onmiddellijke onderwijssituaties
Adri  de Vugt, Suzanne Konings & Aad de Been (Koninklijk Conservatorium)
Krachtig  Meesterschap – Muziek als vak

MUZIEKEDUCATIE: BINNEN- EN BUITENSCHOOLS
Sieta Neuerburg
Around the world in 80 musics. The  teaching of ‘world music’ in Dutch museums and music halls
Suzan  Lutke (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht)
Het  belang van tijd om te ‘prutsen’ in het muziekonderwijs. Een onderzoek naar de  relatie tussen opvattingen van muziekdocenten in het VO over creativiteit en de  speelruimte die zij hun leerlingen bieden in de les

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s