Scriptie ‘Componeren in de muziekles’

Elk jaar reikt de Nederlandse tak van de European Piano Teachers Association (EPTA) een Methodiekprijs uit aan afstudeerders van conservatoria. Dit jaar is de prijs gewonnen door ArtEZ student Jan van Wijk voor zijn scriptie ‘Componeren in de muziekles’. De scriptie is te downloaden via de site van Jan van Wijk: (Klik hier voor een directe link.) Tip: bestudeer ook de literatuurlijst in de scriptie. Lees verder voor een korte samenvatting, overgenomen van de website van EPTA Nederland.

In aansluiting op het veel gehanteerde Algemeen Raamleerplan Muziek wordt in deze scriptie eerst zorgvuldig de waarde van componeren in de muziekles beargumenteerd: het kan sterk persoonlijke kennis van muziek opleveren, begrip voor andermans muziek vergroten, zelfstandig denken stimuleren en het werkt motiverend voor de muziekles zelf. De auteur heeft vervolgens zelf een enquête gehouden onder docenten aan conservatoria en muziekscholen, met vragen over meningen, ervaringen en belemmeringen bij componeren in de les. Hij analyseert zorgvuldig de resultaten van 123 respondenten en vergelijkt de antwoorden van docenten met verschillende achtergronden (klassiek/licht, wel/niet ervaring met componeren). De tekst is hier en daar gelardeerd met voorbeelden uit de lespraktijk van de auteur. Tot slot wordt een selectie behandeld uit de literatuur en worden praktische suggesties gegeven om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

De jury prijst de vernieuwende, grensoverschrijdende creatieve inhoud, de zeer goede onderbouwing, de persoonlijke inbreng en de praktische bruikbaarheid op alle niveaus en voor alle leeftijden. De scriptie is zeer goed en enthousiasmerend geschreven en levert daarmee een warm pleidooi voor een activiteit die niet langer in de moderne pianoles zou mogen ontbreken. De lezer krijgt niet alleen een goed theoretisch verhaal onder ogen, maar ook onderzoek in de Nederlandse actuele situatie, een goede analyse van de resultaten en de uitwerking van praktische aspecten als notatie en het stimuleren van creativiteit, ook bij amateurs. De evenwichtige combinatie van al deze factoren heeft deze scriptie tot de winnende gemaakt.

De jury beveelt aan om dit inspirerende werk verder te ontwikkelen, zodat een langere methodische lijn zichtbaar kan worden, ook naar hogere niveaus van componeren in de pianoles.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s