Play that funky music right

Dit is de titel van een onderzoeksrapport van Suzan Lutke, verschenen in juni 2012. Het is een onderzoek naar het effect van feedbacksoftware op de prestaties van beginnende muzikanten en de rol van zelfregulerend vermogen en motivatie hierin. Het onderzoek is uitgevoerd vanuit het lectoraat Kunsteducatie van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Het leren bespelen van een muziekinstrument is niet makkelijk. Vaak ontbreekt bij beginnende muzikanten het muzikaal voorstellingsvermogen om zichzelf te corrigeren. Om (jonge) musici te helpen is software ontwikkeld die voorziet in het geven van feedback aan de beginnende muzikant om hem zo de mogelijkheid te geven de door hem gemaakte fouten ook te herkennen. Dit onderzoek bestudeert de invloed van deze software (SmartMusic) op de leerprestaties van 110 beginnende muzikanten op verschillende koperblaasinstrumenten en analyseert welke rol motivatie en zelfregulatie spelen in dit proces. De resultaten geven grond onder de aanname dat de software net zoals motivatie, zelfregulatie, studie-intensiteit en leerprestaties onderdeel zijn van een positieve spiraal. Verbetering op één van deze vlakken brengt verbetering op de andere vlakken.

Downloaden: http://www.suzanlutke.nl/Publicaties/Play_that_funkymusic_right_SRLutke.pdf 

Twee andere interessante rapporten die te downloaden zijn via de site van Suzan Lutke:

A Childs’ greatest achievement is possible in play (Ellen van Hoek, Suzan Lutke, Christiane Nieuwmeijer, juni 2011)

Een literatuuronderzoek naar de rol van vrij muzikaal spel als uitgangspunt voor een muziekeducatieve aanpak voor kleuters.

Het belang van tijd om te ‘prutsen’ in het muziekonderwijs (Suzan Lutke, februari 2011)

In deze casestudy zijn zes muziekdocenten in het middelbaar onderwijs geobserveerd en geïnterviewd. Het theoretisch kader biedt uitgangspunten  voor de gedachte dat speelruimte in de door de docent gecreëerde leercontext (fysiek, pedagogisch, didactisch en organisatorisch) een voedingsbodem is voor creatieve ontwikkeling en dat er een relatie bestaat tussen de mate van speelruimte die een docent biedt en zijn persoonlijke opvatting over creativiteit. De resultaten bieden aanknopingspunten ter ondersteuning van deze gedachte.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s